Beställning för bud göres senast 2 dagar innan.
Vid beställning för leverans eller utlämning samma dag, ring butiken 0736 12 24 03.
Bud och leverans görs i nuläget endast max 1 mil från utlämningsställe som är butikens placering, dvs max 1 mil från Glommen. Kostnad för bud/leverans 90 kronor. Avhämtning i butik kostar inget.
Bud och leverans sker i nuläget endast ons-sön
För mer speciella blomval och dekorationer görs beställning innan måndag 18.00 för leverans tidigast onsdag.
Beställning av snittblommor och dekorationer är bindande då det oftast tas hem extra snitt och växtmaterial för just dessa ändamål och därför genererat en kostnad för butiken.
Leveranstiden är normalt 1 till 10 arbetsdagar, beroende på om produkterna finns på Wennerbergs Trädgårdsdesign lager eller om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager.
Wennerbergs Trädgårdsdesign ansvarar inte för kvalitet på varor som ej direkt avhämtas.
Sortimentet varierar efter säsong och om blommorna du har valt kanske inte finns tillgängliga hos floristen förbehåller vi oss rätten att i de fall ersätta dessa med likvärdiga blommor som ger buketten liknande färg, form och känsla som på.
Alla produktbilder ska ses som illustrationer och exempel på produktens utseende. Produktbilder kan ej garantera varans exakta utseende och beskaffenhet. Alla priser är per styck ink moms och accessoarer som t.ex. krukor och dekoration ingår ej om inget annat anges. Ytterkruka som visas på produktbilder ingår ej i priset vid köp om inget annat uppges.
Köp- och leveransvillkor
PRODUKTER
Pris visas på de produkter som kan köpas på Wennerbergs Trädgårdsdesigns hemsida. Sortiment och priser kan avvika från Wennerbergs Trädgårdsdesigns fysiska butik. Om en produkt på Wennerbergs Trädgårdsdesigns hemsida har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå, är Wennerbergs Trädgårdsdesign ej skyldig att tillhandahålla sådan och förbehåller rätten att ge likvärdig ersättningsvara.
Wennerbergs Trädgårdsdesign förbehåller sig för fel i information, fel på bilder, fel i specifikation, samt all annan produktinformation på samtliga produkter på Wennerbergs Trädgårdsdesigns hemsida.
Höjden på krukväxter mäts inklusive krukan och till toppen på plantan. Höjden för trädgårdsväxter (t.ex. buskar, träd, perenner) mäts från krukans övre kant och till toppen på plantan. Observera att höjden som vi uppger kan komma att avvika från faktisk leveranshöjd, då växter har hunnit växa mer än beräknat hos våra odlare eller blivit nedklippta för att stimulera ett buskigare växtsätt.
BESTÄLLNING
Beställning av produkter är bindande och sker via e-handeln www.WennerbergsTradgardsdesign.se. Vid beställning träffas avtal om köp först när Wennerbergs Trädgårdsdesign har bekräftat betalningen via Klarna. Wennerbergs Trädgårdsdesign ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
AVTAL
Köpvillkoren utgör avtalet mellan Wennerbergs Trädgårdsdesign i Glommen och kunden. Avtal finns tillgängligt för kunden att tillgå vid förfrågan, genom att kontakta oss på info@Wennerbergs Trädgårdsdesign.se eller klicka här.
SÅ HÄR HANDLAR DU
Klicka här för att få en detaljerad beskrivning av hur du genomför ett köp på www.Wennerbergs Tradgardsdesign.se
AVBESTÄLLNING
Kunden har rätt att avbeställa sitt köp innan beställningen/ordern har börjat att behandlas av butik. Om avbeställning sker efter att kundens order har anlänt till utlämningsställe* har Wennerbergs Trädgårdsdesign rätt till ersättning för den skada som bolaget lidit enligt 41 § konsumentköplagen. Försändelser/varor med levande växter och material debiteras fullt ut. Övriga försändelser/varor (t.ex. krukor & tillbehör) debiteras med våra kostnader för frakt, emballage och hantering och är alltid minst 300kr, eller hela orderbeloppet om försändelsens/orderns värde (belopp) undergår 300kr.
Avbeställning av en order skall ske skriftligen via e-post till Wennerbergs Trädgårdsdesign kundtjänst (kundservice@Wennerbergs Trädgårdsdesign.se). Samtliga ärenden rörandes avbeställning av en order hanteras inom 14 dagar.
PRISER OCH BETALNING
På Wennerbergs Trädgårdsdesigns hemsida ingår alltid moms i angivet pris. Priserna kan avvika från Wennerbergs Trädgårdsdesigns fysiska butiker. Fraktkostnad tillkommer beroende på kundens val av leveransmetod.
BETALNINGSSÄKERHET
Wennerbergs Trädgårdsdesign garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på Wennerbergs Trädgårdsdesigns hemsida är säkra. Wennerbergs Trädgårdsdesign använder Klarna samt Swish för att hantera betalningar, klicka här för att läsa mer om Klarnas köpvillkor. Klarnas tjänst är säker och uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Vid betalning med Klarna, hanterar Wennerbergs Trädgårdsdesign inte kundens betalningsuppgifter.
Vi erbjuder via Klarna följande betalningsalternativ:
Klarna direkt – Pengarna dras från ditt förvalda bankkonto eller direktöverföring via din bank.
Klarna faktura – Avgiftsfri faktura i 14 dagar eller samla allt på en månadsfaktura för 29kr/månad.
Betala med kort – Betala med valfritt betalkort.
Swish – betala med Swish-appen i din telefon.
Vi rekommenderar också att du laddar ner Klarna appen för att få bättre översikt över dina betalningar.
PERSONUPPGIFTSBEHANDLING
På Wennerbergs Trädgårdsdesign hanterar vi dina personuppgifter i enlighet med svensk lag och GDPR. Mer om detta kan du läsa här:
SÄKERHET OCH SEKRETESS
All hantering av kundens uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. I samband med kundens registrering och beställning godkänner kunden att Wennerbergs Trädgårdsdesign lagrar och använder kundens uppgifter för att fullfölja sina åtaganden gentemot kunden. Överföringen av personuppgifter sker krypterat via SSL. Lösenord angivna av kunden sparas krypterade. Wennerbergs Trädgårdsdesign dokumenterar viss kommunikation som Wennerbergs Trädgårdsdesign har med kunden via telefon eller e-post, för att kunna tillhandahålla den service som kunden förväntar sig av Wennerbergs Trädgårdsdesign.
LEVERANSVILLKOR
På Wennerbergs Trädgårdsdesigns hemsida ingår alltid moms i angivet pris. Fraktkostnad kan tillkomma vid beställning av produkter och beror på kundens val av leveransmetod. Wennerbergs Trädgårdsdesign levererar produkterna i samarbete med utvalda transportörer eller till någon av Wennerbergs Trädgårdsdesigns fysiska butiker. Wennerbergs Trädgårdsdesign levererar endast inom Sverige. Leveranstiden är normalt 1 till 10 arbetsdagar, beroende på om produkterna finns på Wennerbergs Trädgårdsdesign lager eller om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Förväntat leveransdatum framgår i kassan innan du slutför din beställning. Vid veckor med röda dagar kan leveransen förskjutas. Försändelse/varor/order som anlänt till utlämningsställe* måste hämtas av kund inom 3 dagar. Wennerbergs Trädgårdsdesign ansvarar inte för kvalitet på varor som ej direkt avhämtas.
Wennerbergs Trädgårdsdesign erbjuder följande leveransalternativ:
Postpaket utlämningsställe innebär att produkterna skickas med PostNord till närmaste utlämningsställe, där produkterna kan hämtas ut hos lokala postombud. Den fraktavgift som tillkommer visas tydligt i kassan vid köpet. Detta gäller ej för beställning på levande växter/växtmaterial
Postpaket hemleverans innebär att produkterna skickas med hem till dig som kund. Den fraktavgift som tillkommer visas tydligt i kassan vid köpet.
Varubrev innebär att dina produkter skickas i ett kuvert direkt hem i brevlådan. Om varubrevet inte kan levereras i din brevlåda av diverse anledningar, så kommer varubrevet att levereras till närmaste utlämningsställe och du får ett sms med information där du får hämta ut det på närmaste utlämningsställe. Den fraktavgift som tillkommer visas tydligt i kassan vid köpet.
Hämta i butik innebär att produkterna kan hämtas ut i Wennerbergs Trädgårdsdesigns fysiska butik. Ingen fraktavgift tillkommer.
Hämta utanför butik innebär att produkterna blir levererade till din bil utanför butiken. Detta är endast tillgängligt utanför Wennerbergs Trädgårdsdesign butik. Ingen fraktavgift tillkommer.
Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut ordern.
EJ UTHÄMTADE VAROR
Wennerbergs Trädgårdsdesign bär inget ansvar på färskvaror, såsom växter, efter det att varorna packats och order klarmarkerats. Det är kunden som bär ansvaret för växter och andra färskvaror från den dag ordern är klar enligt 20 § konsumentköplagen. Ångerrätten gäller inte om kunden låter bli att hämta ut sin försändelse/order. Kund bör därmed hämta sin försändelse/order så fort som möjligt efter aviseringen mottagits, då kunden bär ansvaret för växter och andra färskvaror. Aviseringen sker via sms och kunden bär ansvar för att fylla i korrekt mobilnummer vid beställning på Wennerbergs Trädgårdsdesigns hemsida.
I de fall kunden väljer att inte hämta ut sin/sina försändelse/order, skickas ordern i retur och kunden skall ersätta Wennerbergs Trädgårdsdesign för den skada som bolaget lidit enligt 41 § konsumentköplagen. Försändelser/varor/order med levande växter debiteras fullt ut. Övriga ej uthämtade försändelser/varor (t.ex. krukor & tillbehör) debiteras med våra kostnader för frakt, emballage och hantering och är alltid minst 300kr. Om försändelsens/orderns värde (belopp) undergår 300kr, så utgår kostnad för ersättning med hela orderbeloppet.
Wennerbergs Trädgårdsdesign ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Wennerbergs Trädgårdsdesigns butik.
Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall Wennerbergs Trädgårdsdesign leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Wennerbergs Trädgårdsdesign. Wennerbergs Trädgårdsdesign förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.
ÅNGERRÄTT
Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distanshandelslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten. Kunden skall returnera ångrad produkt i originalförpackning med tillhörande emballage. Hanteras varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att undersöka varan, skall kunden ersätta Wennerbergs Trädgårdsdesign motsvarande värdeminskningen till följd av hanteringen enligt 15 § Distanshandelslagen.
I enlighet med Lagen om distansavtal och undantag för ångerrätten, har kunden inte ångerrätt på varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, eller som efter leverans sammanblandas med en annan.
Din ångerrätt gäller därför inte gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger. Ångerrätten gäller inte heller växter och produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum, klassas som färskvara, snabbt kan försämras, bli för gamla eller som efter inköp planterats. (Distanshandelslagen 2 kapitlet, paragraf 11, punkterna 4 och 6).
Wennerbergs Trädgårdsdesign betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att returnerad produkt kommit Wennerbergs Trädgårdsdesign till godo. Kunden står för eventuell fraktkostnad vid retur och ansvarar för risken vid returfrakt. Risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Om fraktkostnad för Wennerbergs Trädgårdsdesign uppstår vid kundretur dras den kostnaden av vid återbetalningen av köpbeloppet. Vid retur till Wennerbergs Trädgårdsdesigns fysiska butiker tillkommer ingen fraktkostnad. Vi löser inte ut försändelser/varor som återsänds mot postförskott och eller efterkrav.
Vid ångerrätt skall kunden kontakta Wennerbergs Trädgårdsdesign innan returen görs genom att maila info@Wennerbergs Trädgårdsdesign.se. Wennerbergs Trädgårdsdesign står ej för returfrakten. För att nyttja ångerrätten måste kund meddela Wennerbergs Trädgårdsdesign inom 14 dagar från den dag ångerrätten börjar gälla.
Om du vill kan du istället använda Konsumentverkets standardblankett för ångerrätt.
Om kunden vill byta en produkt skall produkten returneras, varav Wennerbergs Trädgårdsdesign betalar tillbaka erlagt köpbelopp och kunden kan lägga en ny beställning. Fraktavgiften dras av från erlagt köpbelopp.
Ångerrätten gäller inte om kunden låter bli att hämta ut sina varor. Kund bör därmed hämta sin order så fort som möjligt efter att aviseringen mottagits.
GARANTI
Hållbarhetsgaranti för krukväxter
Garantin gäller för krukväxter (annuella) kunden köper hos Wennerbergs Trädgårdsdesign. Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver. Garantin gäller i sju dagar från att varan hämtats ut. Kunden ska kontakta info@Wennerbergstradgardesdesign.se inom sju dagar om kunden vill använda garantin.
Växtgaranti för trädgårdsväxter
Garantin gäller för fleråriga prydnadsväxter, såsom träd, buskar, häckplantor, klätterväxter, barrväxter, rosor, fruktträd och bärbuskar (gäller ej perenner).
Vår garanti innebär att du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver.
OBS! Kunden måste kontakta Wennerbergs Trädgårdsdesign (ebutik@Wennerbergs Trädgårdsdesign.se) innan växten tas upp från växtplatsen annars kan reklamation ej hanteras.
För skötselråd, planteringstips med mera är kunden själv skyldig att fråga i butik .
Garantins varaktighet
Växtgarantin gäller 6 månader år efter uthämtning av varan/varorna för vedartade, fleråriga utomhusväxter (gäller ej perenner).
Undantag från garantin
Garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet, t ex viltskador, vinterskador, övervattning, solskador och inte heller växter planterade i krukor eller lådor eftersom de då är betydligt mer utsatta. Garantin gäller inte för höstplanering av thujor i zon 4-5, då thujorna inte hinner etablera sig innan det blir för kallt och det finns stor risk för vinterskador.
ANVISNINGAR
Spara kvitto – denna gäller som garantisedel. Låt växten stå kvar på växtplatsen tills du rådgjort med Wennerbergs Trädgårdsdesign. För inomhusväxter tas växten med till butik för bedömning.
REKLAMATIONER OCH SERVICEÄRENDEN
Reklamation på köp i butik
Om du vill reklamera en produkt som du har köpt i en våra butiker, så behöver du ta med produkten samt kvitto till butiken. Om det är en växt som är planterad som du vill reklamera, så kan du skicka ett e-mail till butiken med bilder på växten för att få en första bedömning. Glöm inte att e-maila en bild på kvittot också.
Reklamation på köp på e-handeln
Kunden har ansvar att anmäla eventuell reklamation till Wennerbergs Trädgårdsdesign kundtjänst inom skälig tid. Wennerbergs Trädgårdsdesign uppmanar kunden att anmäla reklamationen så snabbt som möjligt.
För vedartade fleråriga utomhusväxter (ej perenner) kan reklamation göras upp till 6 månader efter inköpsdatum. Detta gäller ej för skador som uppkommit efter köpet, t.ex. viltskador, vinterskador, övervattning, solskador och inte heller växter planterade i krukor eller lådor eftersom de då är betydligt mer utsatta.
För övriga varor ska reklamationen göras inom 7 dagar genom att kontakta Wennerbergs Trädgårdsdesign. Efter 7 dagar kan reklamation ej mottas.
Kunden ansvarar för att avemballera och inspektera produkternas skick vid mottagandet. Vid skador får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende. Om produkten eller dess emballage slängs eller kasseras innan reklamationen är hanterad och avslutad av Wennerbergs Trädgårdsdesign, har Wennerbergs Trädgårdsdesign ingen möjlighet att utföra en korrekt handläggning av reklamationen och reklamationen kan ej godkännas.
Vid reklamationer, service- och garantiärenden skall kunden kontakta Wennerbergs Trädgårdsdesign kundtjänst via:
e-post: info@WennerbergsTradgardsdesign.se
Vid godkänd reklamation får kunden information om produkterna ska returneras till Wennerbergs Trädgårdsdesign. I dessa fall, får kunden instruktioner för retur och frakthandlingar. Wennerbergs Trädgårdsdesign kan ej ersätta fraktkostnad eller godkänna en reklamation om kunden har skickat en reklamation på egen hand, utan att först ta kontakt med Wennerbergs Trädgårdsdesign kundtjänst.
Serviceärenden vid eventuella felaktigheter, skador och dylikt som uppstått av någon annan anledning skall betalas av kunden, i enlighet med Konsumentköplagens eller Köplagens regler.
TRANSPORTER
Wennerbergs Trädgårdsdesign skickar dina varor i godkänt skick utan synliga skador. Om ditt paket är skadat när du hämtar ut det eller får det levererat, måste en anmälan/reklamation göras direkt till transportören. När transportören har godkänt din reklamation, ersätter transportören varan och Wennerbergs Trädgårdsdesign skickar dig nya varor.
TVISTER OCH LAGVAL
På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Wennerbergs Trädgårdsdesign E-butik Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Vid frågor gällande Wennerbergs Trädgårdsdesign E-butiks köpvillkor hänvisas kunden till Wennerbergs Trädgårdsdesign E-butiks kundtjänst via
e-post: info@WennerbergsTradgardsdesign.se
telefon: 0736-122403
Vi på Wennerbergs Trädgårdsdesign försöker alltid lösa tvister direkt med våra kunder. Om vi trots allt inte lyckas komma fram till en lösning har du som konsument möjlighet att kontakta en lokal alternativ tvistelösningsnämnd för att framföra dina klagomål. Wennerbergs Trädgårdsdesign har åtagit sig att följa beslut och rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) såsom alternativt tvistlösningsorgan. Du kan därmed kontakta ARN rörande ditt anspråk mot Wennerbergs Trädgårdsdesign.
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se/
ARN är inkluderad i det nationella registret av godkända tvistlösningsnämnder enligt de krav som uppställs i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/11/EU av den 21 maj 2013 om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister:
Företagsinformation
Wennerbergs Trädgårdsdesign
Borgars väg 10
311 54 Glommen
Organisationsnummer: 701025-4626
E-mail: info@WennerbergsTradgardsdesign.se
*Utlämningsställe – Avser Wennerbergs Trädgårdsdesigns fysiska butik